Regionalisering van de NMBS?
De N-VA is ontevreden over de huidige 60/40-verdeelsleutel voor het merendeel van de investeringen in infrastructuur. Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers, zo meent de partij, zou een 65/35-verdeling beter aan de realiteit beantwoorden. Daarom vraagt ze om een regionalisering van de NMBS.
Voor een dergelijke hervorming zou de oprichting nodig zijn van drie verschillende infrastructuurbeheerders, maar, zo stelt de partij, de openbare dienst kan op regionale basis in concessie gegeven worden aan een gewestelijke exploitatiemaatschappij, maar evengoed gedeeltelijk of volledig worden opengesteld voor privébedrijven.
Doordat het monopolie verdwijnt, zo vervolgt de N-VA, zouden de spoorbedrijven worden aangemoedigd om de reizigers een betere prijs-kwaliteitverhouding te bieden. De gewesten zouden dan rechtstreeks in hun eigen spoorinfrastructuur kunnen investeren en hun eigen beleid kunnen voeren wat het parkeren in de omgeving van de stations betreft.
Lees meer