Vinden

Regionalisering van de NMBS?

De N-VA is ontevreden over de huidige 60/40-verdeelsleutel voor het merendeel van de investeringen in infrastructuur. Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers, zo meent de partij, zou een 65/35-verdeling beter aan de realiteit beantwoorden. Daarom vraagt ze om een regionalisering van de NMBS.

Voor een dergelijke hervorming zou de oprichting nodig zijn van drie verschillende infrastructuurbeheerders, maar, zo stelt de partij, de openbare dienst kan op regionale basis in concessie gegeven worden aan een gewestelijke exploitatiemaatschappij, maar evengoed gedeeltelijk of volledig worden opengesteld voor privébedrijven.

Doordat het monopolie verdwijnt, zo vervolgt de N-VA, zouden de spoorbedrijven worden aangemoedigd om de reizigers een betere prijs-kwaliteitverhouding te bieden. De gewesten zouden dan rechtstreeks in hun eigen spoorinfrastructuur kunnen investeren en hun eigen beleid kunnen voeren wat het parkeren in de omgeving van de stations betreft.
Lees meer

 

Terug
Partner Content
Partner Content
Infotheek
Gids en checklist voor de geïnformeerde bouwer

Gids en checklist voor de geïnformeerde bouwer

 

Stand van zaken Belgische overheidsfinanciën

Stand van zaken Belgische overheidsfinanciën
 

Belgische markt voor online platformen

Belgische markt voor online platformen: Evaluatie van de mededinging en het regelgevend kader
 

Wetstraat
Douane en accijnzen met betrekking tot sancties

Wet tot wijziging van de algemene wet inzake douane en accijnzen van 18 juli 1977 met betrekking tot sancties en houdende diverse bepalingen - BS 3 mei, p. 49.159

Herstelbaarheid en levensduur van goederen

Wet ter bevordering van de herstelbaarheid en de levensduur van goederen - BS 2 mei, p. 48.922

Wijziging sport/cultuurcheques en koopkrachtpremies

Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende de sport/cultuurcheques en de koopkrachtpremies - BS 19 april, p. 44.384