Vinden

Krimpflatie en discretie

Wanneer de inflatie op hol slaat, komen producenten in de verleiding om de prijs van een product te handhaven, maar de hoeveelheid ervan in de verpakking te verlagen, wat er eigenlijk op neerkomt dat ze heimelijk de prijs per kilo of per liter verhogen. De consument voelt zich dan uiteraard bedot. Hoe moeten we daarop reageren?

De Franse regering werkt aan een tekst om die praktijk transparant te maken, zodat de consument correct geïnformeerd wordt voor hij een aankoop doet. Voortaan zouden verkopers op de verpakking zelf moeten aangeven dat de hoeveelheid in de verpakking kleiner is en dat de prijs per meeteenheid hoger ligt. Doen ze dat niet, dan riskeren ze een boete.

De twee elementen moeten in een standaardzin aan de consument worden meegedeeld: “De hoeveelheid van dit product is van X naar Y gedaald en de prijs ervan is met ...% of ...euro” gestegen. De zin is verplicht en moet zichtbaar en leesbaar zijn aangebracht. De verplichting zou echter niet gelden voor uitbaters van een winkel met een oppervlakte van meer dan 400 m2 waar hoofdzakelijk voeding wordt aangeboden en voor voorverpakte consumptiegoederen in constante hoeveelheden waarvan het gewicht of het volume is afgenomen.

Dat ontwerp zouden onze ministers van Economie en Consumentenbescherming graag overnemen. De FOD Economie wijst er echter op dat krimpflatie niet verboden is zolang de werkelijke netto hoeveelheid van het product duidelijk en correct op de verpakking staat.

Daar komt nog bovenop dat er geen klachten, cijfers of effectenonderzoeken zijn, zodat de FOD het niet nodig acht om bedrijven te verplichten om consumenten ervan op de hoogte te brengen dat ze krimpflatie toepassen.
Lees meer
 

Terug
Partner Content
Partner Content
Do Not Call Me (DNCM)

De Bel-Me-Niet-Meer! lijst groeit elke maand. Wist je dat maar liefst 12,3% van alle bedrijven in België zijn nummer heeft geregistreerd? Til je prospectie naar een hoger niveau, vermijd monsterboetes en stel je in regel met de wet op telemarketing. Surf naar dncm.be voor meer info.

Infotheek
Belgian Digital Economy 2024

Belgian Digital Economy – Overview 2024

Tweede pensioenpijler in beeld

De tweede pensioenpijler in beeld
 

Werkloosheids- en promotieval naargelang de ondernemingsvorm

Werkloosheids- en promotieval en de verschillen in belastingdruk naargelang de ondernemingsvorm