Vinden

Ook voor bedrijven een menselijke gesprekspartner

In een Charter voor verantwoord gebruik van artificiële intelligentie (AI) in overheidsdiensten, dat ter goedkeuring op de regeringstafel klaarligt, staat dat wie contact opneemt met die diensten, altijd zal kunnen vragen om contact te hebben met een mens in plaats van met een systeem op basis van artificiële intelligentie. Dat is logisch, want in dialoog moeten gaan met een machine is vaak een bron van frustratie.

Minder is dat er in het document nergens sprake is van ondernemingen, die net als particulieren ook graag rechtstreeks via een fysiek of telefonisch contact met de overheidsdiensten communiceren. De regelgeving wordt immers alsmaar complexer en aangezien AI-systemen geneigd zijn om de wet eerder naar de letter dan naar de geest te volgen, bestaat de kans op een groot aantal dovemansgesprekken. Daarom vraagt de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de Kmo (HRZKMO) dat ondernemingen uitdrukkelijk in het goed te keuren charter worden vermeld.
Lees meer
 

Terug
Partner Content
Partner Content
Infotheek
Gids en checklist voor de geïnformeerde bouwer

Gids en checklist voor de geïnformeerde bouwer

 

Stand van zaken Belgische overheidsfinanciën

Stand van zaken Belgische overheidsfinanciën
 

Belgische markt voor online platformen

Belgische markt voor online platformen: Evaluatie van de mededinging en het regelgevend kader
 

Wetstraat
Douane en accijnzen met betrekking tot sancties

Wet tot wijziging van de algemene wet inzake douane en accijnzen van 18 juli 1977 met betrekking tot sancties en houdende diverse bepalingen - BS 3 mei, p. 49.159

Herstelbaarheid en levensduur van goederen

Wet ter bevordering van de herstelbaarheid en de levensduur van goederen - BS 2 mei, p. 48.922

Wijziging sport/cultuurcheques en koopkrachtpremies

Wet tot wijziging van diverse bepalingen betreffende de sport/cultuurcheques en de koopkrachtpremies - BS 19 april, p. 44.384