Minder meldingen van phishing, maar andere types fraude in de lift
Phishing blijft de meest voorkomende vorm van onlinefraude, maar het aantal meldingen nam in 2024 opvallend af. Volgens het jaarverslag van Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële diensten, kwamen er 26,4 procent minder klachten binnen over phishing dan het jaar ervoor. Toch is er geen reden tot juichen: andere fraudetypes winnen aan terrein.
Ombudsfin ontving in totaal 8.857 klachten in 2024, een stijging van 5,8 procent tegenover 2023. De daling van phishingmeldingen kan deels verklaard worden door betere detectiesystemen bij banken, die verdachte transacties sneller blokkeren. Tegenover de daling staat een toename van meldingen over andere fraudesoorten, zoals beleggingsfraude, factuurfraude, investeringsfraude en fraude met valse websites. Daarnaast groeide het aantal klachten over het stopzetten van bankrelaties. Banken moeten voldoen aan antiwitwasregels en kunnen klantenrelaties beëindigen als niet alle vereiste gegevens beschikbaar zijn. Dit leidt tot frustratie bij klanten, die zich vervolgens tot Ombudsfin wenden. Opvallend is ook de sterke toename van klachten over betalingsinstellingen zoals Wise en Worldline. In 2024 ging het om 372 dossiers, bijna het dubbele van het aantal dossiers dat het jaar ervoor werd ingediend. Klachten over klassieke kredietinstellingen daarentegen daalden.
Van alle ontvangen klachten werden er 2.192 ontvankelijk verklaard. Van de gegronde klachten werd 81 procent opgelost voor consumenten en zelfs 100 procent voor ondernemingen.
Lees meer