Vinden

Klikken en instemmen

In Duitsland vroeg de huurder van een appartement waarvan de maandhuur hoger lag dan het wettelijk toegelaten maximum aan een schuldinningsbedrijf om de te veel betaalde huurgelden van de verhuurders terug te vorderen. Hij deed dat via de website van het betrokken bedrijf. Alvorens op de bestelknop te klikken, vinkte hij een hokje aan waarmee hij de algemene voorwaarden goedkeurde.

Volgens die laatste moeten huurders een vergoeding van een derde van de jaarlijks bespaarde huur betalen als het bedrijf erin slaagt om hun rechten te doen gelden. De woedende verhuurders stelden echter dat de huurder het bedrijf geen geldige opdracht had gegeven omdat bij de bestelknop niet vermeld stond dat bestellen een betalingsverplichting inhield, wat volgens de richtlijn betreffende de consumentenrechten verplicht is.

In dat kader werd de vraag gesteld of die vereiste ook van toepassing is wanneer de betalingsverplichting voor de huurder niet alleen voortvloeit uit de bestelling alleen, maar ook nog eens aan het succesvol laten gelden van zijn rechten is gekoppeld. Het Europees Hof, dat de vraag kreeg voorgelegd, stelt dat de verplichting geldt ongeacht de vraag of de betalingsverplichting voor de consument onvoorwaardelijk is of verbonden is aan het later voldoen aan een voorwaarde.
 

Terug
Partner Content
Partner Content
Do Not Call Me (DNCM)

De Bel-Me-Niet-Meer! lijst groeit elke maand. Wist je dat maar liefst 12,3% van alle bedrijven in België zijn nummer heeft geregistreerd? Til je prospectie naar een hoger niveau, vermijd monsterboetes en stel je in regel met de wet op telemarketing. Surf naar dncm.be voor meer info.

Infotheek
Belgian Digital Economy 2024

Belgian Digital Economy – Overview 2024

Tweede pensioenpijler in beeld

De tweede pensioenpijler in beeld
 

Werkloosheids- en promotieval naargelang de ondernemingsvorm

Werkloosheids- en promotieval en de verschillen in belastingdruk naargelang de ondernemingsvorm