Enkel nog elektronische controlekaart bij tijdelijke werkloosheid
In geval van tijdelijke werkloosheid moet een werknemer vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag over een ingevulde controlekaart beschikken. Op basis daarvan kan de RVA nagaan op welk uitkeringsbedrag iemand recht heeft. Sinds 2023 bestaat er met de elektronische controlekaart eC3.2 een digitale variant naast de papieren kaart C3.2. Na 30 juni 2025 loopt de overgangsperiode af en wordt de elektronische versie de norm. Met beschutte werkplaatsen, sociale werkplaatsen en maatwerkbedrijven zijn wel een aantal uitzonderingen van tel waarbij de analoge kaart een optie blijft.
De voordelen van het digitale systeem zijn legio. Niet alleen kan het document zo niet verloren gaan en is het veel eenvoudiger om fouten te corrigeren, het proces van het invullen van de kaart tot de uitbetaling van de uitkeringen verloopt ook een pak vlotter. Voor de werkgever vallen verschillende administratieve lasten weg, zoals de verdeling van de papieren formulieren en de verplichting om het validatieboek in te vullen.
Medewerkers kunnen hun elektronische controlekaart op twee manieren bekomen en aanvullen. Ofwel via de portaalsite van de sociale zekerheid (socialsecurity.be), ofwel via de app eC32. Inloggen kan via itsme of eID.
Lees meer