Contactloos betalen mét pincode: een pijnpunt
Contactloos betalen is soms niet helemaal contactloos. Zo moeten klanten toch hun pincode intoetsen bij een betaling van meer dan 50 euro of na een snelle opeenvolging van betalingen goed voor in totaal 100 à 150 euro. Bij die stap loopt het echter vaak fout, leerde de Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) uit een bevraging onder handelaars.
Klanten die een zaak verlaten zonder effectief te betalen, het is niet uitzonderlijk. 20% van de handelaars maakte dat al mee, 10% zelfs meermaals. Het werkelijke inkomstenverlies ligt evenwel nog hoger dan de ervaringen op de vloer laten uitschijnen, net omdat dit issue van nature onder de radar blijft.
Dat zit zo: het verschil tussen een aanvaarde contactloze betaling (drie piepjes) en het signaal om een pincode in te voeren (één piepje), is in een lawaaierige omgeving moeilijk waar te nemen. Wanneer de winkelier opmerkt dat de transactie niet geslaagd is, heeft de klant de zaak mogelijk al verlaten – zich van geen kwaad bewust. En nog waarschijnlijker is het dat het euvel niet opgemerkt wordt.
UNIZO roept zowel handelaars als consumenten op om hier aandachtig voor te zijn, maar pleit bovenal voor een transparanter systeem. Elk pincodeverzoek moet gepaard gaan met onmiskenbaar, uniform geluidssignaal, klinkt het.
Lees meer