Belgen kiezen eerst hun beroep, dan pas hun werkgever
Werven bedrijven nog wel op de juiste manier? Een recent beroepenonderzoek van Randstad doet een opvallende vaststelling: 90% van de Belgen kijkt eerst naar het beroep en pas daarna naar de werkgever. De boodschap is duidelijk: niet alleen de aantrekkingskracht van een bedrijf telt, ook de job zelf moet overtuigen.
Voor het onderzoek bevroeg Randstad 3.000 Belgen over de aantrekkelijkheid van 140 beroepen. De onderzoekers vroegen onder meer welke jobs mensen zouden aanbevelen aan hun vrienden of kinderen, welke factoren een beroep aantrekkelijk maken en hoe voorkeuren verschillen afhankelijk van leeftijd, gender, opleiding en statuut. Uit de resultaten blijkt dat een aantrekkelijke job minstens moet voldoen aan vijf criteria: een goed loon, een gezonde werk-privébalans, goede arbeidsomstandigheden, werkzekerheid en voldoende afwisseling. Deze factoren scoren consequent het hoogst over alle groepen heen.
Het beroepenonderzoek maakt een ranking op van de aantrekkelijkste beroepen (ingenieur haalt het voor chirurg, arts en apotheker) en maakt bovendien duidelijk dat employer branding niet langer volstaat. Wie de juiste mensen wil aantrekken, zal ook het beroep zelf sterker moeten positioneren en organiseren. Randstad stipt job branding aan als een noodzakelijke strategische keuze. Het preciseert in dat kader dat mensen zich in eerste instantie laten verleiden door het loon, maar dat ook de arbeidsomstandigheden moeten kloppen. “Je moet ook het beroep zelf aantrekkelijk kunnen maken. Denk dus niet alleen na over hoe je een vacature verpakt, maar ook over hoe het werk effectief is georganiseerd”, aldus Randstad.
Lees meer