Voor iedereen dezelfde prijs op het internet
Hoeveel surfers weten dat de algoritmen die hun voorkeuren bij het surfen registreren ook rekening kunnen houden met andere persoonlijke gegevens om verschillende prijzen te bepalen op basis van wat de consument volgens hun ramingen bereid is te betalen? Die praktijk, waar de consumenten niet over te spreken zijn, tast niet alleen het vertrouwen in de online handel aan, maar maakt ook betrouwbare prijsvergelijkingen onmogelijk.
Omdat een simpel verbod op de personalisering van prijzen binnen het huidige Europese recht onmogelijk lijkt, vraagt de PS een recht op toegang tot de persoonlijke gegevens die bij personalisering worden gebruikt, naast het recht op een bevattelijke toelichting op de manier waarop de gepersonaliseerde prijzen worden berekend.
Daarnaast vraagt de partij voor elke consument die een aankoop doet op het internet het recht om te kiezen of hij zijn toestemming geeft of weigert voor een gepersonaliseerde prijs op basis van zijn persoonlijke gegevens. Als hij weigert, zou de onderneming verplicht zijn om eenzelfde referentieprijs weer te geven voor alle consumenten die niet aan het systeem willen deelnemen.
Lees meer