Vinden

Dierengeneeskunde: Liever samen dan alleen

Het beeld van de dierenarts met een zelfstandige praktijk behoort meer en meer tot het verleden. Dierenartsengroeperingen kregen in vijf jaar tijd vaste voet aan de grond en dat heeft ook impact op de farmasector. (Wouter Temmerman) 

De voorbije jaren heeft een groeiend aantal dierenartsenpraktijken of -klinieken zich gegroepeerd, vaak onder impuls van grote internationale spelers. In die consolidatiebeweging is IVC Evidensia de marktleider met meer dan 2.000 praktijken in 17 landen. De groep is in handen van het Zweedse investeringsfonds EQT. Voor België vermeldt de website intussen meer dan 50 praktijken die onder de vlag van IVC actief zijn. De uitdagers op de Belgische markt zijn AniCura en Nesto. AniCura maakt sinds 2018 deel uit van Mars en heeft mondiaal 2.500 klinieken in portefeuille, waarvan 18 in ons land. Nesto is dan weer een Belgisch initiatief met naast 35 lokale praktijken ook twee Luxemburgse en bijna 30 Duitse. Die vervoegden het bedrijf eind 2023 na een fusie met de Duitse sectorgenoot Veternicum, vlak na de intrede van Verlinvest, het investeringsvehikel van de AB InBev-familie de Spoelberch.

Gespecialiseerde zorg

Dat veel zelfstandige dierenartsen interesse hebben in een groepering heeft meerdere redenen, legt Paul Huyghe, medeoprichter van Nesto, uit. “De stijgende vraag naar hooggespecialiseerde zorg en de verplichting om 24/7 beschikbaar te zijn, maken individuele praktijken kwetsbaar. Samenwerking biedt een oplossing voor deze uitdagingen.” Ook bij AniCura verwijst Baptiste Michel, Head of Operations, naar de gestegen complexiteit van de zorg. “Steeds meer eigenaars vragen om gespecialiseerde behandelingen, zoals oncologie en cardiologie. Dat vraagt om geavanceerde apparatuur en expertise die een individuele praktijk niet zomaar kan dragen.” De specialisatie koppelen de groeperingen graag aan opleidingsmogelijkheden, maar daarnaast wijzen ze ook op ondersteuning op het gebied van IT, marketing en personeelswerving, zodat dierenartsen zich kunnen concentreren op hun diergeneeskundige kerntaak.

Participatiemodellen

De groeperingen hanteren verschillende modellen om praktijken en klinieken aan zich te binden. Nesto opteert voor een participatie waarbij de praktijkleider altijd een deel van de aandelen behoudt, AniCura realiseert volledige overnames. Dat weerspiegelt zich bij AniCura ook in de naamgeving: elke overgenomen kliniek koppelt de groepsnaam aan de eigen naam. Bij Nesto is dat niet het geval en behoudt elke kliniek zijn naam. Opvallend is dat naast de al genoemde actoren ook een groepering ontstond van dierenartsen die minder voelen voor een participatiemodel. Boa vets for vets neemt geen aandelen in praktijken en focust via een abonnementsformule op het delen van kennis via opleidingen, een digitaal platform of een jaarlijkse campagnedag. Het biedt de praktijken die lid zijn een community aan. De ondersteuning gaat daardoor verder, bijvoorbeeld in de richting van management, HR en aankoop. Op dit moment telt boa vets for vets een zestigtal leden. “Ons model is ideaal voor dierenartsen die onafhankelijk willen blijven, maar toch willen profiteren van samenwerking”, zegt General Manager Tim Waelbers.

Gegroepeerd aankopen

Naast voordelen op vlak van specialisatie, administratie of kennisdeling, is ook de gezamenlijke aankoop van geneesmiddelen een niet onbelangrijk voordeel van de samenwerkingsverbanden. In de humane geneeskunde verkopen artsen geen medicatie, dierenartsen hebben die mogelijkheid wel. In België was de verkoop van diergeneesmiddelen, vergeleken met andere Europese landen, tot voor enkele jaren op een aparte manier gestructureerd. In het Belgische systeem moest elke dierenarts op elk moment dezelfde korting bij de farmabedrijven genieten. Europa verwees die structuur naar de prullenmand met een nieuwe diergeneesmiddelenverordening die in 2022 van kracht werd. Dat gaf de markt de kans om op Europese schaal volumedeals af te sluiten. Het nieuwe kader stimuleerde op die manier de komst van zowel dierenartsengroeperingen als aankooporganisaties. “Sinds volumedeals wettelijk zijn, zien we een significante verschuiving in hoe geneesmiddelen worden aangekocht”, zegt Paul Huyghe. “De aankooporganisaties bestonden al langer in het buitenland en werden ook in België actief.”

Medische onafhankelijkheid

De nieuwe spelregels kunnen dierenartsen een economisch voordeel bieden, maar hebben ook impact op de producenten en patiënten. Want mag economisch voordeel een rol spelen in de keuze van een diergeneesmiddel? Nesto, AniCura en boa vets for vets kopen gegroepeerd aan en beklemtonen dat medische onafhankelijkheid daarbij voor hen vooropstaat. “Dierenartsen beslissen nog altijd zelf welke producten het beste zijn voor hun patiënten, ongeacht de commerciële afspraken van de groep”, zegt Baptiste Michel daarover. Nesto wijst in dat kader op de akkoorden die het sluit. “Wij willen absoluut niet dat dierenartsen voor een geneesmiddel of een toestel kiezen omwille van financiële redenen, terwijl ze er medisch niet achter staan. De medische vrijheid is bij ons in elke samenwerkingsovereenkomst heel duidelijk beschreven en wensen we ook aan te houden.” Ook bij boa vets for vets benadrukt Tim Waelbers dat dierenartsen steeds de vrijheid behouden om de producten van hun voorkeur te gebruiken.

Voldoende dierenartsen

Wanneer je de dierenartsengroeperingen naar hun toekomstplannen vraagt, komt er een bredere visie naar voren. Naast specialisatie en het verbeteren van de work-life balance van dierenartsen, staan ook digitalisering en ondersteuning in praktijkmanagement op de agenda. En uiteraard wil elke groepering groeien, al zien vooral Nesto en AniCura dat in Europees perspectief. De groeperingen gaan voor Europese schaalvergroting, al kan ook de Belgische markt bijkomende dierenartsen gebruiken, concludeert Paul Huyghe. “Daar is nood aan, want het is moeilijk om in ons land voldoende dierenartsen te vinden. De komst van buitenlandse dierenartsen kan daarbij helpen.”

Terug
Partner Content
Partner Content
Infotheek
De rol van merken in een complexe wereld

Complex Society - De rol van merken in een complexe wereld.

Transitie naar elektrische wagens

Bedrijven dragen transitie naar elektrische wagens

Vijf verschuivingen in het phishinglandschap

Vijf verschuivingen in het phishinglandschap;