Vinden

Water: brandstof van de toekomst?

Hebben trucks en bestelwagens op waterstof een toekomst? Mark Pecqueur van Thomas More en auteur van Run on Water is daar rotsvast van overtuigd. “Waterstof zal als brandstof een nieuw tijdperk inleiden: zonder uitstoot.” (Dimitri Dewever) 

“Ik geloof dat water op een dag zal worden gebruikt als brandstof, dat de waterstof en zuurstof waaruit het bestaat, afzonderlijk of samen, een onuitputtelijke bron van warmte en licht zullen vormen met een intensiteit waar steenkool niet aan kan tippen. Water is de steenkool van de toekomst.” Dat schreef Jules Vernes anno 1874 in zijn roman L’Île Mystérieuse. Vandaag, 148 jaar later, is die toekomstvisie druppelsgewijs realiteit aan het worden.

Groeiende infrastructuur

Zo is er bijvoorbeeld het HyTrucks-initiatief dat tegen 2025 in de drukste verkeersgebieden in Europa 1.000 zware bedrijfsvoertuigen op waterstof wil doen rijden. In België hebben onder meer Air Liquide, DATS 24 en Port of Antwerp hun krachten daarvoor gebundeld. Zij ambiëren over drie jaar 300 vrachtwagens op waterstof te laten rijden rond de haven van Antwerpen en de grote logistieke hubs in ons land. Afgelopen zomer installeerde de CMB Groep in de Antwerpse haven niet alleen een groot waterstoftankstation, maar het Belgische bedrijf lanceerde ook een prototype van een eigen waterstoftruck. Het wil dat voertuig – dat waterstof als brandstof gebruikt in een klassieke dieselmotor – de komende jaren op de markt brengen onder de merknaam Lenoir: een verwijzing naar de Belgisch-Franse ingenieur Etienne Lenoir, die de eerste commerciële verbrandingsmotor ontwierp.

Gecomprimeerde en vloeibare waterstof

“Veel van de huidige technologieën steunen op gecomprimeerde waterstof, die onder hoge druk samengeperst wordt”, weet Mark Pecqueur, docent en onderzoeksontwikkelaar Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. “Dé grote doorbraak komt er allicht wanneer we massaal kunnen rijden op vloeibare waterstof.” Dat wil zeggen dat voertuigen op waterstof dan quasi even snel bijgetankt kunnen worden als klassieke dieselvarianten. Het klopt dat vloeibare waterstof maken veel energie vereist en dat het rendement van een elektrisch voertuig hoger ligt. Maar dat speelt volgens Pecqueur weinig rol voor de gebruiker als de kostprijs interessant is. “Helemaal mooi wordt het wanneer waterstof geproduceerd zal worden via hernieuwbare energiebronnen.” Hernieuwbare waterstof zal volgens Pecqueur op grote schaal geproduceerd kunnen worden in regio’s als Noord-Afrika, Saoedi-Arabië en landen met grote woestijngebieden die ideaal zijn voor zonnepaneelparken. “Rijden op hernieuwbare waterstof kan dan zelfs goedkoper worden dan op elektriciteit.”

Oliesector 2.0

Nog een belangrijke reden waarom waterstof mogelijks een cruciaal aandeel zal hebben binnen de energiemix van het wegtransport van morgen, is dat de productie en distributie ervan perfect past binnen de businessmodellen van klassieke oliemaatschappijen. Mark Pecqueur: “Diesel of waterstof: de manier van werken is vergelijkbaar. In een grote fabriek worden stoffen omgezet in een brandstof, die vervolgens met vrachtwagens tot in de tankstations geraken waar mensen hun voertuig komen bijvullen.”  Oliebedrijven hebben oneindig veel geld ter beschikking om dat businessmodel te beschermen. Pecqueur ziet financiers in Qatar die bereid zijn om daarvoor miljarden op tafel te leggen. En er zit volgens hem vandaag nog altijd meer geld binnen ondernemingen die bezig zijn met klassieke, traditionele brandstofenergie dan in bedrijven die bijvoorbeeld batterijen voor elektrische voertuigen ontwikkelen.

Veiligheid en toekomst

Zijn vrachtwagens op waterstof bij een aanrijding of defect aan de tank wel voldoende veilig in het verkeer? “Er is zeker een risico, maar dat is niet groter dan bij voertuigen op diesel of elektriciteit”, stelt Mark Pecqueur. “Diesel lekt na een aanrijding bijvoorbeeld onder een truck en kan dan alles in lichterlaaie zetten. Waterstof is lichter dan lucht en stijgt meteen op. Ook in gebouwen hoeft er geen verhoogd risico te zijn wanneer er in het hoogste punt een sensor zit die bij een explosie een luchtsysteem opent: waterstof ontwijkt dan uit zichzelf.”


Dit artikel is verschenen in Top Transport die beschikbaar is in pdf.

Interesse in een sectoranalyse?

De SectorTop is een analyse van de 50 grootste ondernemingen uit een specifieke sector. U krijgt rankings en grafieken voor 30 kerncijfers en ratio's op het vlak van rentabiliteit, solvabiliteit, liquiditeit en toegevoegde waarde. Nadien nemen we elk bedrijf afzonderlijk onder de loep, met de individuele trend per kerncijfer en mediaan van de sector. Info en bestellen

 

Terug
Partner Content
Do Not Call Me (DNCM)

De Bel-Me-Niet-Meer! lijst groeit elke maand. Wist je dat maar liefst 12,3% van alle bedrijven in België zijn nummer heeft geregistreerd? Til je prospectie naar een hoger niveau, vermijd monsterboetes en stel je in regel met de wet op telemarketing. Surf naar dncm.be voor meer info.

Partner Content
Do Not Call Me (DNCM)

De Bel-Me-Niet-Meer! lijst groeit elke maand. Wist je dat maar liefst 12,3% van alle bedrijven in België zijn nummer heeft geregistreerd? Til je prospectie naar een hoger niveau, vermijd monsterboetes en stel je in regel met de wet op telemarketing. Surf naar dncm.be voor meer info.

Infotheek
Belgian Digital Economy 2024

Belgian Digital Economy – Overview 2024

Tweede pensioenpijler in beeld

De tweede pensioenpijler in beeld
 

Werkloosheids- en promotieval naargelang de ondernemingsvorm

Werkloosheids- en promotieval en de verschillen in belastingdruk naargelang de ondernemingsvorm