Europese Commissie wil cookieregels versoepelen
De Europese Commissie wil de digitale regelgeving versoepelen om innovatie en datatoegang voor bedrijven te stimuleren. Eén van de opvallendste voorstellen wil dat internetgebruikers voortaan maar één keer om de zes maanden hun toestemming moeten geven voor cookies.
Voor bedrijven die vandaag bij elk websitebezoek een cookiebanner moeten tonen, is dat goed nieuws. De Commissie wil komaf maken met de “cookievermoeidheid” van gebruikers en tegelijk het web transparanter en werkbaarder maken voor ondernemers. Het voorstel maakt het mogelijk om cookievoorkeuren centraal in de browser in te stellen, waardoor afzonderlijke websites deze automatisch moeten respecteren. De vertrouwde banners zouden zo grotendeels verdwijnen.
Niet-functionele cookies zullen nog steeds toestemming vereisen, maar dan slechts één keer per zes maanden – tenzij de gebruiker actief iets aanpast. Functionele en “technisch noodzakelijke” cookies (zoals analytische cookies zonder privacyrisico) vallen buiten de meldplicht. Dat maakt het eenvoudiger om digitale diensten correct te laten functioneren zonder juridische onzekerheid.
Het versoepelen van de cookieregels maakt deel uit van een bredere herziening van de Europese digitale wetgeving. Zo wil de Commissie de verplichtingen rond AI en cybersecurity afstemmen op de noden van bedrijven. De ingangsdatum van de strengste AI-regels (voor hoogrisico-toepassingen) verschuift naar eind 2027, en rapportageverplichtingen na cyberincidenten zouden via één centraal punt kunnen verlopen.
De nieuwe voorstellen moeten nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de lidstaten.
Lees meer