Vinden

Badkamerfabrikant bouwt klimaatneutrale fabriek

In Canada realiseert Duravit momenteel 's werelds eerste CO2-neutrale fabriek voor keramische sanitairproducten. Een baanbrekende elektrische roloven die zijn stroom haalt uit waterkracht vormt het hart van de site. (Dimitri Dewever)

Duravit bewijst als specialist inzake designbadkamers en sanitair dat het onder de juiste omstandigheden vandaag al mogelijk is om CO2-neutraal te produceren: zelfs voor energie-intensieve industrieën. Het bedrijf bouwt momenteel ‘s werelds eerste klimaatneutrale keramiekfabriek in Matane in de Canadese provincie Quebec. De nieuwe Canadese vestiging zal 240 nieuwe banen creëren. Vanaf begin 2025 rollen er de eerste keramische sanitairproducten zoals wc's en wastafels van de band. “Dat gebeurt uitsluitend met hernieuwbare energie afkomstig van een nabijgelegen waterkrachtcentrale”, zegt Jan Rymen, Algemeen Directeur bij Duravit BeLux.

Voor het bakproces zal Duravit 's werelds eerste elektrische roloven gebruiken, aangedreven door elektriciteit opgewekt met waterkracht. Het gebruik van die innovatieve technologie zal ongeveer 11.000 ton CO2 per jaar besparen in vergelijking met een conventionele keramiekfabriek die werkt met gasovens. Omdat dit de eerste fabriek van Duravit op het Amerkaanse continent is, zullen producten niet langer vanuit andere werelddelen aangevoerd moeten worden. “We kozen in de eerste plaats de locatie van de nieuwe fabriek uiterst zorgvuldig om klimaatneutraal te kunnen produceren”, gaat Jan Rymen verder. “Vlakbij de site vinden en kopen we de meeste van onze benodigde grondstoffen om keramiek te kunnen produceren, waaronder klei en zand. Dat betekent zeer korte transportafstanden. Wat op zijn beurt de uitstoot vermindert en ook een milieuvriendelijkere toeleveringsketen oplevert.”

Innovatieve technologieën en samenwerkingen

Bij het ontwerpen en voorbereiden van de nieuwe productiesite werkte Duravit nauw samen met SCAMI, een Italiaanse fabrikant van machines en installaties voor keramiek. Dat leidde uiteindelijk tot de gezamenlijke ontwikkeling van een elektrische roloven waarmee het keramiek gebakken zal worden. “Voorheen was de technologie van een elektrische oven onbruikbaar voor de sanitaire sector; keramiek wordt traditioneel gebakken aan temperaturen van boven de duizend graden Celsius”, benadrukt Jan Rymen. “De strategische samenwerking met onze Italiaanse partner levert nu voor de eerste maal een nieuw type oven op dat aan alle eisen voldoet.”

Dankzij het gebruik van hernieuwbare energiebronnen zoals waterkracht wordt de CO2-uitstoot bij de keramiekproductie in Canada tot nul gereduceerd. “We hebben 24/7 toegang tot groene energie afkomstig van de nabijgelegen waterkrachtcentrale”, klinkt het. Duravit is daarmee de eerste keramiekfabrikant die volledig klimaatneutraal kan produceren, dankzij een elektrisch bakproces. De keramische onderdelen die in Canada worden geproduceerd zijn voornamelijk bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt. “Het is dus niet de bedoeling om onze klimaatneutraal geproduceerde producten daarna per schip naar Europa of Azië te transporteren”, zegt Jan Rymen. “Dat zou compleet afbreuk doen aan onze duurzaamheidsstrategie.”

Overheidssteun

Voor de uitvoering van dit project verstrekt de Canadese overheid de designbadkamerfabrikant een terugbetaalbare bijdrage van 19 miljoen dollar (13 miljoen euro) in het kader van het Regional Economic Growth through Innovation (REGI)-programma van de Canada Economic Development for Quebec Regions (CED). De regering van Quebec verstrekt op haar beurt een lening van 11 miljoen dollar (7,5 miljoen euro) via het ESSOR-programma, dat wordt beheerd door Investissement Québec als haar vertegenwoordiger.

Christopher Skeete, de Canadese minister van Economie vat het als volgt samen: ”Dit is een belangrijk project dat beantwoordt aan onze doelstellingen om import te vervangen en de productiviteit te verhogen via procesautomatisering.” François-Philippe Champagne, de Canadese minister van Innovatie, Wetenschap en Industrie zegt dat deze investering in lijn ligt met de economische visie voor een groenere toekomst. “Bovendien creëert deze site ook jobs in de regio.”

Ook dupliceerbaar in Europa?

Duravit sluit niet uit dat deze productiewijze – een site in de nabijheid van de toeleveringsketen, productie met groene stroom via een elektrische keramiekoven en een samenwerking met lokale partners – in de toekomst dupliceerbaar wordt op andere industriële sites. Het bedrijf is vandaag actief in 130 landen. “In Europa zijn dergelijke locaties zeldzamer, maar niet uitgesloten”, zegt Jan Rymen. “In onze regio blijven we ook de komende jaren sterk inzetten op innovatie en duurzaamheidsinspanningen.” Zo draait de meubelfabriek in Duitsland bijvoorbeeld grotendeels al op zonne-energie en wordt dat fotovoltaïsche systeem weldra nog verder uitgebreid.

Veel bedrijven worstelen ondanks diverse inspanningen nog steeds met een onvermijdelijke CO2-uitstoot en gaan daarom over tot een vorm van compensatie, zoals het aanplanten van bossen in projecten over de hele wereld. “Die aanpak willen wij zo fel mogelijk beperken”, vertelt Jan Rymen. “Ons doel is vooral om de CO2-uitstoot verder te verminderen, zowel op vlak van productontwikkeling, productie als logistiek. ” Een voorbeeld van dergelijke innovatie is het eerste recycleerbare minerale gietmateriaal DuraSolid. Dat materiaal is lichter dan keramiek en helpt ook de CO2-uitstoot tijdens het transport te verminderen.

Economische groei en klimaatneutraliteit zijn verenigbaar

Met dit verhaal bewijst Duravit bovenal dat (internationale) groei en de strijd tegen klimaatverandering hand in hand kunnen gaan. Jan Rymen: “Bij Duravit zetten we daarmee een nieuwe standaard voor innovatieve oplossingen in een industrie die wordt gekenmerkt door een hoog energieverbruik. Wij hopen hiermee ook andere bedrijven en industrieën te kunnen inspireren om binnen hun sector out of the box te denken, om vergelijkbare inspanningen en uitstootbeperkingen te kunnen realiseren.” Wanneer de fabriek in Canada tegen 2028 op volle kracht zal draaien, zullen er jaarlijks meer dan 450.000 keramiekproducten geproduceerd worden.

Terug
Partner Content
Partner Content
Do Not Call Me (DNCM)

De Bel-Me-Niet-Meer! lijst groeit elke maand. Wist je dat maar liefst 12,3% van alle bedrijven in België zijn nummer heeft geregistreerd? Til je prospectie naar een hoger niveau, vermijd monsterboetes en stel je in regel met de wet op telemarketing. Surf naar dncm.be voor meer info.

Infotheek
Belgian Digital Economy 2024

Belgian Digital Economy – Overview 2024

Tweede pensioenpijler in beeld

De tweede pensioenpijler in beeld
 

Werkloosheids- en promotieval naargelang de ondernemingsvorm

Werkloosheids- en promotieval en de verschillen in belastingdruk naargelang de ondernemingsvorm