Vinden

7 elektrische transportmiddelen voor de last-mile

Elektrische (bestel)wagens en plug-in hybride trucks tonen de weg naar een duurzamer transport. Helaas zitten deze voertuigen even vaak vast in de files als hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Wanneer uw bedrijfsactiviteiten het toelaten, zijn dit misschien mogelijke efficiëntere alternatieven voor uw last-mile deliveries, koerierdiensten of dringende leveringen. - Dimitri Dewever

1 Elektrische cargobike: het werkpaard onder de bestelfietsen

Tientallen pakjes, grotere zendingen tot zelfs een koelkast: ze passen allemaal feilloos in de laadbak van een elektrische bakfiets. Ook als uw bedrijf vaak technici naar klanten stuurt, is dit een prima alternatief voor een kleine bestelwagen die alle gereedschappen en wisselstukken aan boord heeft. De efficiëntiewinsten spreken voor zich: een elektrische cargobike ontloopt probleemloos files via fietspaden, enkelrichtingsstraten en sluipwegen en verliest geen tijd met het zoeken naar parking. Herstellingswerkers, technische ondersteuners, klusjesdiensten, poetsbedrijven en koeriers: dankzij het ruime laadvermogen en het comfort van de trapondersteuning geraakt uw personeel met een elektrische bakfiets overal in de stad. Er bestaan zelfs modellen die een trailer kunnen trekken met een maximaal laadvermogen van 500 kilogram.  Prima voor het transporteren van zwaardere industriële goederen en pallets.

2 eMTB: kampioen op elk terrein

Verzorgt uw onderneming geregeld interventies, klantenbezoeken of kleine leveringen in landelijke of bosrijke gebieden? Dan is een elektrische mountainbike (eMTB) een mogelijk alternatief. U doorklieft er zorgeloos modderige veldwegen, met boomwortels en stenen bezaaide bospaden, bouwwerven en ander ruw terrein mee. Omdat hij is uitgerust met de krachtigste motor en batterij op de markt, snort u er ook op asfalt vlotter en verder mee dan met een klassieke elektrische fiets. Er zijn vandaag zelfs (buitenlandse) apothekers en huisartsen die hun patiënten met dit vervoersmiddel bedienen in bergdorpen en op met de wagen moeilijk bereikbare locaties. Zet uw modderbril op en laat het transportavontuur beginnen!

3 e-step: handig back-upplan

Een elektrische step kan op verschillende manieren zinvol zijn. Enerzijds als back-up: netjes opgeplooid past hij in de koffer van een auto. Duikt er plots een verstikkende file of een tijdelijk ondoordringbare stadsring op? Geen probleem: plooi het ding open en leg de laatste kilometer(s) van uw levering met een rugzak af op enkele minuten in plaats van een half uur of langer. Anderzijds is een e-step ook zodanig compact dat u hem dichtgeklapt onder de arm moeiteloos mee kunt transporteren op trein, tram, metro en bus; voor als uw bedrijf multimodaal transport hoog in het vaandel draagt. U zwiert er tot aan de eindbestemming gezwind mee door het drukke stadsverkeer, door stationsvertrekhallen en in- door-locaties. Uiteraard beseft u dat kasseiwegen en oneffenheden op het fietspad niet uw beste vriend zijn. En dat een helm erger voorkomt wanneer één van uw medewerkers ongewenst tot stilstand komt tegen een lantaarnpaal of verkeersbord.

4 Microlino: snel en compact

Maak kennis met de Microlino: een ruimtebesparend elektrisch wagentje ter grootte van een flinke winkelkar. Handig voor als het af en toe wat sneller vooruit mag gaan op ring- of korte stukken snelwegen, want hij haalt een topsnelheid van 90 kilometer per uur. Nadien geniet u in de binnenstad evenzeer van de compacte behendigheid van een elektrische bakfiets. In Nederland rijden ze er soms mee over fietspaden, al is dat in ons land (nog) niet meteen toegestaan door de wetgeving. De Microlino manoeuvreert probleemloos door nauwe steegjes en kan voor het afleveren of ophalen van een zending halt houden in de kleinste parkeerplekken. Hij kan zelfs dwars parkeren, want hij neemt amper een derde van de ruimte in van een klassieke auto. Opladen gebeurt (zoals bij veel e-bikes) in amper vier uur tijd, via een klassiek 220-volt stopcontact. Een volle batterij voorziet afhankelijk van zijn capaciteit een rijbereik van 90, 177 of 230 kilometer.

5 Elektrisch skateboard: hip & trendy

Zoekt u een vervoersmiddel waarmee uw medewerkers het hippe imago van uw jonge bedrijf uitdragen naar de buitenwereld? Dan tekent deze elektrische schaatsplank present. De snelheid regelt u onderweg vlot met een afstandsbediening in de hand. Sommige modellen halen topsnelheden tot 40 kilometer per uur. De vier wieltjes onderaan maken het voertuig ook iets stabieler dan een e-step. Tenminste: als uw personeel kan skaten. Maar van die initiatiecursus maakt u uiteraard een onvergetelijk teambuilding-moment. Of misschien bevindt uw start-up zich in de buurt van een bevaarbare waterloop of kanaal? In dat geval is zijn neef – het elektrische surfboard – misschien ook een tot de verbeelding sprekende optie…

6 Onewheel: flitsen op één wiel

U heeft ongetwijfeld wel al eens een elektrische éénwieler of monowheel voorbij zien flitsen op het fietspad. Een aparte subcategorie daarvan, de onewheel, houdt het midden tussen een step en een skateboard. Spring op deze elektrische plank en stuif aan snelheden tot 30 kilometer per uur doorheen uw stedelijk actieterrein. Met zijn grote luchtband cruiset uw personeel over zowat elke ondergrond: asfalt, kasseien, grind en zelfs zand. Remmen gebeurt door naar achteren te leunen. Het ding vlamt tot dertig kilometer ver op één batterijlading. Ook hier geldt oefening baart kunst, dus wellicht is dit flashy transportmiddel niet meteen voor iedereen aangewezen.

7 Segway: via de lift tot in de vergaderzaal

Verzorgt u geregeld last-mile leveringen rechtstreeks tot bij personen of afdelingen in (flat)gebouwen? Dan is de Segway uw vriend. Deze tweewielige balansplank voelt zich zowel thuis op fietspaden, parkings als bedrijfsterreinen. De meest compacte versie verkent ook stil en vlot gebouwen, gangen, landschapsbureaus en vergaderzalen. Hij past zelfs probleemloos in de lift. Cargo vervoert u via een stuurmandje en/of een rugzak. Een degelijke veiligheidsuitrusting en -training voor uw mensen zijn ook bij dit vervoersmiddel noodzakelijk. Zeker als u weet dat Segway-CEO Jim Heselden in 2010 door een onfortuinlijke onachtzaamheid lelijk ten val kwam met dit speeltje, van een klif viel, en uiteindelijk stierf aan zijn opgelopen verwondingen.

Terug
Partner Content
Partner Content
Do Not Call Me (DNCM)

De Bel-Me-Niet-Meer! lijst groeit elke maand. Wist je dat maar liefst 12,3% van alle bedrijven in België zijn nummer heeft geregistreerd? Til je prospectie naar een hoger niveau, vermijd monsterboetes en stel je in regel met de wet op telemarketing. Surf naar dncm.be voor meer info.

Infotheek
Belgian Digital Economy 2024

Belgian Digital Economy – Overview 2024

Tweede pensioenpijler in beeld

De tweede pensioenpijler in beeld
 

Werkloosheids- en promotieval naargelang de ondernemingsvorm

Werkloosheids- en promotieval en de verschillen in belastingdruk naargelang de ondernemingsvorm