E-commerce: twee leveropties aanbieden
De snelle groei van de e-commerce stelt het probleem van de vergroening van de laatste leveringskilometer scherp. Moet in dat kader in het Wetboek van economisch recht een verplichting worden opgenomen voor ondernemingen om minstens twee leveropties aan te bieden, waarvan minstens één als duurzaam mag worden beschouwd? De regering is dat alleszins van plan.
De Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de Kmo (HRZKMO) kant zich daar niet tegen, op voorwaarde dat de overheid er op toeziet dat de nadelen waarvan de kmo’s nu al het slachtoffer zijn, niet nog toenemen. Zo is het voor een kmo bijvoorbeeld onmogelijk om in dezelfde mate als de grote spelers uit de e-commerce gratis verzendingen en retourzendingen aan te bieden. Bovendien worden ze geconfronteerd met de concurrentie van overheidsbedrijf bpost, zo vervolgt de HRZKMO.
Daarom vraagt de raad dat kmo’s gebruik zouden kunnen maken van het netwerk van pakketautomaten van dat laatste bedrijf. Dat zou hun concurrentieel nadeel doen afnemen en er bovendien voor zorgen dat er geen wildgroei aan pakketautomaten ontstaat. Tegelijkertijd moet de overheid een grote informatie- en bewustmakingscampagne voeren waarin ze consumenten duidelijk maakt dat verzendingen en retourzendingen nooit echt gratis zijn en dat ze een impact hebben op het milieu.
De raad merkt ten slotte op dat het niet is omdat een verkoper meerdere leveropties aanbiedt, dat de consument de milieuvriendelijkste zal kiezen.
Lees meer