Verzekering slechte werking gewijzigd
Verkopers van multimediatoestellen bieden hun klanten bij aankoop van een gsm, iPad of computer vaak verzekeringsovereenkomsten aan die kunnen worden gebruikt om schade, slechte werking, verlies of diefstal van een toestel te vergoeden. De betaling van zulke overeenkomsten gebeurt meestal in maandelijkse termijnen. Sommige verzekeringsovereenkomsten voorzien een gratis dekking in de eerste maand of laten de maandelijkse premies geleidelijk stijgen voor de duur van het contract.
Om klanten te overhalen om een verzekeringsovereenkomst te sluiten, zetten verkopers vooral de gratis dekking in de eerste maand en de mogelijkheid om het contract in die periode op te zeggen in de verf. De FSMA is van mening dat die verkooptechniek haaks staat op de verplichting voor verkopers om na te gaan of de aangeboden verzekeringsovereenkomsten aansluiten bij de verlangens en behoeften van hun klanten en om enkel verzekeringsovereenkomsten voor te stellen die daarmee in overeenstemming zijn.
De geleidelijke stijging van de maandelijkse betalingen, aldus nog de FMSA, heeft tot gevolg dat klanten geen duidelijk zicht krijgen op hoeveel ze uiteindelijk moeten betalen voor hun verzekering. Daarom grijpt de FSMA in via de publicatie van een KB, dat op 3 november in het Belgisch Staatsblad verscheen (p. 79.423). Het werd tien dagen later van kracht en verbiedt de verkoop van dat type contracten. De verkoop ervan blijft wel toegelaten wanneer de verzekeringspremie niet is opgedeeld of wanneer ze is verdeeld in gelijke delen waarvan de betaling gelijkmatig over de duur van het contract is gespreid.
Lees meer