Vergoeding voor telecomstoring die meer dan 12 uur duurt
Zonder telecommunicatie valt een deel van de economische activiteit stil. De schade kan groot zijn, zeker voor handelszaken waar gewoonlijk met een bankkaart wordt betaald. Daarom kondigde de toenmalige minister voor telecommunicatie in 2018 al aan dat er een compensatieregeling zou komen voor gebruikers die het slachtoffer zijn van storingen.
Omdat die regeling er nooit kwam, stelt de N-VA voor om elke abonnee die te maken krijgt met storingen die langer dan 12 uur duren een vergoeding toe te kennen waarvan de hoogte afhangt van zowel de maandelijkse vaste vergoeding als de duur van de storing.
Om de compensatieregeling zo eenvoudig mogelijk te houden, zal het minimumbedrag van de dagvergoeding steunen op de totale vaste maandvergoeding, zelfs voor contracten die meerdere pakketten (televisie, internet of telefonie) omvatten. Wel zouden alleen die individuele abonnees worden vergoed die verblijven of gevestigd zijn in een zone waar een storing plaatsvond.
Met de onbeschikbaarheid van Facebook of Twitter wordt geen rekening gehouden omdat, zo staat in de tekst te lezen, het niet om elektronische communicatiediensten gaat, maar simpelweg om op het internet beschikbare toepassingen.
Lees meer