Verbod op onredelijke prijsverminderingen
Voor landbouw- en voedingsproducten is de concurrentie tussen supermarkten zo groot, dat er een ‘ratrace to the bottom’ ontstaat, die de consument niet echt ten goede komt, aldus de CD&V. De partij is van mening dat promoties van het type 1+2 (twee producten gratis bij één gekocht product) of 1+5 (vijf producten gratis bij één gekocht product) ertoe leiden dat gespecialiseerde winkels, die normale prijzen hanteren, moeten sluiten.
Door de druk die op de marges ontstaat vormen ze bovendien een grote belemmering voor meer duurzaamheid in de volledige agro-voedingsketen. Om een einde te maken aan de strategie die ze als destructief beschouwt, wil de CD&V dat ons land voor voedingsproducten promoties verbiedt die meer dan 34% van de verkoopprijs aan de consument bedragen.
In Frankrijk bestaat een dergelijk verbod al sinds 2019. België kent wel een verbod op verkoop met verlies, maar de voorbije vijf jaar zijn daarop amper 51 controles uitgevoerd, waarvan 11 in de voedingssector.
Lees meer