Vinden

In de Marge van Top Transport - Eén virus legt alles stil

Niet alle sectoren zijn even hard getroffen en de eerste resultaten voor 2020 zitten dan ook vol contrasten. Toch is er weinig reden voor optimisme. In afwachting van de algemene resultaten voor vorig jaar, duiken we een laatste keer in die voor 2019, toen er van lockdowns nog geen sprake was. (Tony Coenjaerts)

Zoals vaak in onze klassementen, komt de grootste vooruitgang er via gebeurtenissen van buitenaf. Dat is bijvoorbeeld het geval met de sterke stijging (1,17 miljard) van de omzet van Coopervision Luik. De onderneming was al een distributiecentrum, maar werd nu ook gekozen om het wereldwijde centrum te worden voor de facturatie aan alle handelsafdelingen van de groep, die contactlenzen ontwerpt en produceert. Een  ander voorbeeld vinden we in de nettowinst van Euronav, die hoofdzakelijk toe te schrijven is aan de stijging van de tarieven voor vrachtvervoer van olieproducten aan het einde van het jaar. De katalysator voor die stijging was de uitsluiting door Donald Trump van twee dochters van het Chinese Cosco Shipping, waardoor 6% van de wereldwijde VLCC-vloot (Very Large Crude Carriers) werd uitgesloten. Die laatste zijn superolietankers die per reis twee miljoen vaten kunnen vervoeren.

De in ons land via een tiental dochterondernemingen aanwezige Deense groep DSV bouwt momenteel  in Horsens (Denemarken) het grootste logistieke centrum voor één gebruiker van Europa. Het nam voor 4,12 miljard euro het Zwitserse Panalpina over, dat ervan droomde om wereldleider te worden in luchtvervoer van bederfbare voedingswaren. Die ambitie vertaalde zich in ons land in de overname in 2018 van Adelantex en AD Handling, die beide in dat segment actief waren. Na een gedeeltelijke splitsing in februari 2020 hield Panalpina World Transport alleen de activiteiten van Adelantex over. De andere gingen over naar DSV Air & Sea.

Een ander in ons land aanwezig Deens bedrijf, DFDS, dat in Aalst het Europese distributiecentrum van Honda uitbaat, kon de hand leggen op de Nederlandse groep HSF Logistics (omzet 380 miljoen) en bij ons op de Gentse onderneming Gezworen Wegers en Meters Survey, waarvan de groep overigens al de belangrijkste klant was. DFDS profiteerde van de Brexit om op 2 januari 2021 een nieuwe vrachtlijn tussen Duinkerke en het Ierse Rosslare te openen.

De lockdown, zo stelt DPD België vast, heeft de e-commerce een boost gegeven die alle verwachtingen overtreft, met in het eerste halfjaar van 2020 een stijging met 70% van B2C tegenover dezelfde periode in 2019. Vandaar de drie jaar eerdere uitvoering van de plannen van de dochter van Geopost en de opening in de loop van het jaar van sites in Lummen, Sint-Niklaas, Zellik en Puurs, naast een volledig geautomatiseerd sorteercentrum van 9.000 vierkante meter in Vilvoorde. Samen zijn ze goed voor een investering van 60 miljoen euro en de creatie van 500 jobs, waaronder 300 voor koeriers. Geopost, dat een dochter is van het Franse La Poste, bezorgt dagelijks 2,5 miljoen pakjes en is met 7,7 miljard goed voor bijna 30% van de omzet van het overheidsbedrijf.

De ene Post is de andere niet

Het Nederlandse postbedrijf, waarop bpost in 2016 zonder succes de hand probeerde te leggen, zag zijn omzet in 2020 met 14% stijgen en werd met Pharma & Care Belgium marktleider in ons land voor de bevoorrading van zorginstellingen. In de hoop de opmars van de Nederlanders te stoppen, ging bpost eerder al een partnerschap aan met DHL voor de belevering van de laatste kilometer.

Met de overname van de chemiecluster (411 medewerkers, omzet 57 miljoen) van de Nederlandse groep Meeus realiseert Essers de grootste externe groeioperatie uit zijn geschiedenis. Binnen dezelfde sector nam Essers het Frans-Noorse bedrijf Tank Management over (omzet 40 miljoen). De groep vervoert bovendien onder gecontroleerde temperatuur de door Pfizer geproduceerde vaccins. In 2019 realiseerde Essers een geconsolideerde omzet van 747 miljoen euro.

Intermodaal kampioen Van Moer (geconsolideerde omzet 173 miljoen) kende een nog beter boekjaar 2020 en handelde in zijn eentje 5% van de in de Antwerpse haven doorgevoerde containers af. Meer dan de helft (53%) daarvan werd door binnenschepen vervoerd.

Tailormade Logistics, waarvan het kapitaal in handen is van het Brusselse investeringsfonds KeBeK, nam aan het begin van het boekjaar de ondernemingen ES&S en Vervoer Zuiderkempen over, die na een fusie Tailormade Logistics Westerlo vormden. Met de overname van het in Izegem gebaseerde K.T.O. doet de groep haar intrede in een nieuwe sector: vervoer van vloerbekledingen als tapijten, vast tapijt, kunstgras enzovoort.

Massale ontslagen

De jaarrekeningen van 2019 waren nog comfortabel, maar de eerste cijfers voor 2020 voorspellen weinig goeds. De inschrijvingen van nieuwe voertuigen daalden met 21,7% tot 431.000 eenheden, het laagste niveau in twintig jaar tijd! Heel Europa lijdt en tekende voor het jaar 2019 een verlies van 3,84 miljoen voertuigen op. Die duizelingwekkende daling heeft uiteraard een impact op het vervoer van autoproducten, waarvan de activiteit met 92% afnam. De lockdown trof ook de verhuissector en die van de levering van meubilair, die er beide met 75% op achteruitgaan. Andere sectoren werden veel minder zwaar getroffen, zoals het vervoer van levende dieren, waar 91% van de transportbedrijven hun activiteiten konden voortzetten, of het vervoer van voedingsmiddelen (71%).

In ons land namen de inschrijvingen van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in 2020 met 25% af. Bij de trekkers bedraagt de daling 46%. MAN profiteerde daarvan om Mercedes te onttronen, dat traditioneel de leider was in de markt van de zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 3,5 ton. Eén zwaluw maakt echter nog geen lente. Voor het eerste halfjaar van 2020 liet MAN al een 21% lagere omzet (5,4 miljard) optekenen. Het wilde dan ook wereldwijd 9.500 banen schrappen. Na onderhandelingen werd dat cijfer tot 3.500 teruggebracht. Scania, de andere vrachtwagendochter van Volkswagen die een gelijkaardige terugval kende, kondigt aan dat er 5.000 jobs zullen verdwijnen. Bij Daimler daalde de omzet voor 2020 bij de afdeling trucks & bus met 20%. In ons land reorganiseerde de constructeur de vrachtwagenafdeling en de activiteiten van het Truck Center Sint-Pieters-Leeuw. Daardoor verschijnt er een nieuwe entiteit in onze klassementen: Mercedes-Benz Trucks Belgium Luxembourg. Volvo Group, waarvan de Gentse dochter de grootste omzetdaling van ons klassement liet optekenen (247 miljoen euro), kondigt aan dat er wereldwijd 4.100 kantoorjobs verdwijnen. Enzovoort. Bij de lichte vrachtwagens bleef de schade in ons land beperkt tot 12%. Dankzij de e-commerce nam de verkoop ervan de voorbije jaren een hoge vlucht. In 2019 reden er bijna 800.000, of één licht bedrijfsvoertuig per 14,5 inwoners.

Uitzonderlijk vervoer

Aertssen startte het jaar 2019 met de overname van de ondernemingen Envi en Willy Crommen, die beide in Hoeselt gevestigd zijn en gespecialiseerd zijn in grondwerken. In het voorjaar volgde ADM Team Heavy Weight (Westerlo) en in de zomer AltéAd Devriendt, de Belgische dochter van het Franse transportbedrijf AltéAd, dat uitstel van betaling kreeg. Ze zijn alle gespecialiseerd in uitzonderlijk vervoer, net als Aertssen trouwens, dat in Lavaux-Sainte-Anne aan beide zijden van de E411 meewerkte aan de plaatsing van de hoogste sculptuur ter wereld: twee bogen in cortenstaal, die de Fondation Cockerill aan Wallonië schonk. De grootste bereikt een hoogte van 60 meter. Geconsolideerd realiseerde Aertssen in 2019 een omzet van 274 miljoen euro.

De andere gigant in uitzonderlijk vervoer, Sarens, die een geconsolideerde omzet van 660 miljoen euro optekent, richt zich resoluut op het buitenland en opende in 2019 dochterondernemingen in Egypte, Oezbekistan en Rusland. Daarnaast rondde het in 2020 een private plaatsing van 300 miljoen aan 5,75% af. Eén van de dochterondernemingen, Samoco, wil de referentie worden in montage en verhuizingen en verwierf de controle over Heavy Lifting & Handling, een vennootschap uit de groep Gosselin. Dat laatste is gespecialiseerd in verhuizingen, logistiek en opslag en kocht onlangs in Schoten, aan het Albertkanaal, de 65.000 vierkante meter grote vroegere site van Milcobel, waardoor het nu een totale capaciteit van 403.500 vierkante meter heeft. Geconsolideerd realiseert Gosselin een omzet van 272 miljoen euro.

De eveneens in uitzonderlijk vervoer gespecialiseerde groep Van Egdom (Heist-op-den-Berg), die bestaat uit een conglomeraat van acht bedrijven die bijna 200 personen tewerkstellen en samen een omzet van bijna 40 miljoen euro realiseren, is in het Franse Capelle opgegaan. Voor de groep uit de Gard, die Europees leider is in uitzonderlijk vervoer, vormt de overname de grootste externe groeioperatie uit haar geschiedenis.

Luchtvaart crasht

De omzetstijging van Lineas kadert in een herstructurering die leidde tot de overdracht van activiteiten en personeel binnen de verschillende entiteiten van de grootste spoorvrachtvervoerder van Europa, waarvan 90% van het kapitaal in handen is van B Logistics Holding. De rest zit bij de NMBS. Of ze nu officieel in het Groothertogdom Luxemburg zijn gevestigd of op Jersey, de aandeelhouders van B Logistics zijn in werkelijkheid één en dezelfde: het Europese investeringsfonds Argos Wityu. Had de NMBS gelijk toen ze destijds discreet haar verlieslatende dochter privatiseerde? Aan u om te oordelen. In elk geval vermeldt de geconsolideerde jaarrekening van Lineas, die op 30 juni 2020 werd afgesloten, een verlies van 56,6 miljoen euro. Daarin zit echter zowel de impact van de stakingen die Frankrijk in december 2019 en januari 2020 lamlegden als die van COVID-19, dat vanaf maart in heel Europa een daling met 30% van het vervoer van goederen over het spoor veroorzaakte. Sinds de verzelfstandiging van de goederenactiviteit van de NMBS via Lineas Group kennen onze spoorwegen niet langer een sector Goederen.

Bij de luchtvaart zien we een spectaculaire crash: de luchthaven van Brussel leed 95% omzetverlies. Swisscom, dat instond voor de bagageafhandeling, ging failliet, Brussels Airlines kondigde aan dat het een kwart van het personeel moet laten gaan en moederbedrijf Lufthansa zag zijn omzet in 2020 gedeeld door 2,7, met als resultaat een verlies van 6,7 miljard euro. Het zal uiteraard tijd kosten om van een dergelijke aderlating te herstellen. Ondertussen verwacht de IATA voor 2024 voor het personenvervoer geen terugkeer naar de situatie zoals ze voor Covid was.

Waar het reizigersvervoer in 2020 met twee derde afnam, bleef het goederenvervoer overeind: dat daalde met slechts 10%. Fedex kondigde weliswaar aan dat er vijf- tot zesduizend jobs zouden sneuvelen bij TNT, maar daar betreft het hoofdzakelijk integratieproblemen. De overname van het tweede bedrijf door het eerste dateert al van 2016, maar de volledige integratie van de twee groepen zal maar in 2022 rond zijn en veel gekost hebben: ongeveer 1,7 miljard dollar. Voor de luchthaven van Luik, die in 2020 een uitzonderlijk jaar kende dankzij het met 24% toegenomen luchtvrachtverkeer, is het een zware slag: met Fedex vertrekt er immers 20% van de tonnage.

Havenalliantie

Op maritiem vlak ten slotte zou in 2022 de Haven van Antwerpen-Brugge het licht moeten zien. Toenmalig minister-president Kris Peeters opperde het idee tien jaar geleden al, maar het plan om de verschillende havens van Vlaanderen samen te brengen binnen één entiteit, is mislukt. De haven van Gent ging immers liever met die van Vlissingen in zee, om in 2018 via een grensoverschrijdende fusie North Sea Port te vormen. Daardoor moesten Antwerpen en Zeebrugge de handen wel in elkaar slaan. De twee instellingen vullen elkaar aan. Zeebrugge is immers een van de belangrijkste aanvoerhavens van nieuwe wagens in Europa en Antwerpen is een al even grote speler als het op containers aankomt. Bovendien neemt de petrochemische industrie in beide havens een belangrijke plaats in. Samen hebben de vier Vlaamse havens – de vierde is Oostende – in 2020 bijna 310 miljoen ton gelost of geladen, of 3% minder dan in 2019. Binnen dat totaal was de haven van Antwerpen goed voor 231 miljoen ton.


Dit artikel is verschenen in Top Transport die beschikbaar is in pdf.

Interesse in een sectoranalyse?

De SectorTop is een analyse van de 50 grootste ondernemingen uit een specifieke sector. U krijgt rankings en grafieken voor 30 kerncijfers en ratio's op het vlak van rentabiliteit, solvabiliteit, liquiditeit en toegevoegde waarde. Nadien nemen we elk bedrijf afzonderlijk onder de loep, met de individuele trend per kerncijfer en mediaan van de sector. Info en bestellen

Terug
Inschrijven nieuwsbrief Uw advertentie in onze nieuwsbrief?
Infotheek
Elektronische handel

Elektronische handel, documentatiemap bijgewerkt op 30 april 2021

 

Sociale fraudebestrijding 2021

Sociale fraudebestrijding - Actieplan 2021

 

Covid-19 - Informatiemonitoring

Covid-19 - Informatiemonitoring bijgewerkt op 29/04

 

Wetstraat
Vastlegging model van formulier Wetboek van de inkomstenbelastingen

Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 307, § 1/2, vierde lid, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 - BS 3 mei , p. 41.979
 

Vaststelling btw - indeling goederen en diensten mbt restaurant en catering

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven met betrekking tot de restaurant- en cateringdiensten - BS 30 april, p. 41.172
 

Wijziging begrenzing van de de referentie-CO2-uitstoot

Wet tot wijziging van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 ter begrenzing van de referentie-CO2-uitstoot - BS 23 april, p. 37.437