Vinden

In de Marge van Top Transport - Consolidatie en innovatie

Nooit eerder werden er in ons land zoveel bedrijfsvoertuigen ingeschreven. Bij de voertuigen lichter dan 3,5 ton nam het aantal benzinewagens sterk toe. (Tony Coenjaerts)

Het is een logisch gevolg van de schandvlek die over diesel is geworpen: de inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen nam in 2018 met 2,3% af. Tegelijkertijd steeg die van de benzinemodellen met 66%. Dat percentage is indrukwekkend, maar ook misleidend, omdat dat type voertuig ondanks de onmiskenbare vooruitgang in 2018 goed was voor slechts 9,2% van de nieuwe inschrijvingen. Globaal werden 77.936 lichte bedrijfsvoertuigen (+2%) ingeschreven in de loop van het betrokken boekjaar, met als marktleiders Renault (14,8%), gevolgd door Peugeot en Ford, beide met 13,2%. Voor de bedrijfsvoertuigen van meer dan 3,5 ton loopt Mercedes (18,2%) voorop, voor Man (17,2%) en voor de trekkers gaan de eerste twee plaatsen naar DAF (25,4%), gevolgd door Volvo (19,8%). In elk van die laatste twee segmenten zijn de inschrijvingen van nieuwe voertuigen met ongeveer 10% gestegen.

Een miljoen vrachtwagens

Eind november 2018 rolde in Gent de miljoenste vrachtwagen van de band in de fabriek van Volvo, dat niet van plan is om ermee te stoppen nu de zaken zo goed gaan. In de loop van datzelfde jaar investeerde het bijna 30 miljoen euro, waarvan 20 miljoen is bestemd voor de bouw van een nieuwe fabriek en 6 miljoen voor de optimalisering van de logistieke operaties. In Oevel investeert DAF Trucks Vlaanderen momenteel 200 miljoen euro om er zijn productiecapaciteit te kunnen optrekken tot 300 cabines per dag, zodat die beter overeenstemt met de capaciteit van de nieuwe lakstraat die in 2017 in gebruik werd genomen. In 2018 steeg het Europese marktaandeel van DAF in het segment van de voertuigen boven de 16 ton van 15,3% naar 16,6%. Bovendien zag het moederbedrijf, de Amerikaanse groep Paccar, zijn omzet tot 23,5 miljard dollar toenemen (+20,8%).

De installatie voor geavanceerd lassen in de carrosseriefabriek wordt geleverd door het Nederlandse VDL. De twee groepen, die beide uit Eindhoven komen en elkaar goed kennen, hebben overigens in mei 2018 een volledig elektrische vrachtwagen voorgesteld die ze samen ontwikkelden. Omdat het ervan uitgaat dat in 2025 drie op de vier openbare bussen op elektriciteit zullen rijden, bouwt VDL momenteel in Roeselare een nieuwe fabriek, die in 2021 in bedrijf moet zijn. Ondertussen regent het bestellingen. Bij de recentste zit een bestelling van 200 bussen voor de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. VDL, dat uit een honderdtal ondernemingen bestaat, realiseerde in 2018 een geconsolideerde omzet van 5,8 miljard euro (+18,7%), waarvan 108 miljoen in ons land.

Van Hool, onze andere busbouwer, produceerde voor het eerst meer voertuigen in Macedonië dan in België. De delokalisatie dateert van 2014 en heeft te maken met de hoge loonlasten in ons land. De bouw in Morristown in Tennessee van een tweede productiesite in het buitenland is een gevolg van de Buy America Act, die draconische maatregelen inhoudt. Voertuigen die aan de Amerikaanse overheidsdiensten worden verkocht, moeten 70% onderdelen van Amerikaanse leve­-ranciers bevatten, naast 100% Amerikaans staal. Ze moeten bovendien volledig in de Verenigde Staten zijn gebouwd. Van Hool had dan ook geen andere keuze. Het leverde sinds 1987 meer dan 11.000 voertuigen in Noord-Amerika en zal er vanaf dit voorjaar jaarlijks 400 bussen en interstedelijke autocars bouwen. Geconsolideerd realiseerde Van Hool in 2018 een omzet van 646 miljoen euro (+9,3%).

Factory of the future

Bij de distributie rondde Turbo’s Hoet (TH) voor het eerst de kaap van de 500 miljoen euro omzet. TH is ook sterk aanwezig in Oost-Europa en opende onlangs een nieuwe concessie in Aalst. Het is met een omzet van 195 miljoen euro vermoedelijk de grootste truckdealer van het land. Met een vloot van 4.500 vrachtwagens is TH ook een belangrijke speler op het gebied van leasing. Die markt van meer dan een miljard euro per jaar smaakt naar meer. Dat bewijst ook de sterke groei van My-Trucks Rental. De in 2012 opgerichte startup is gevestigd in Lievegem – een nieuwe gemeente die in januari 2019 ontstond uit de vrijwillige fusie van Lovendegem, Zomergem en Waarschoot – en heeft reeds zijn duizendste tweedehandse bedrijfsvoertuig geleaset.

Het in 1947 in het Limburgse Bree door Lambert en Arnold Geusens – vandaar de initialen L.A.G. – opgerichte LAG Trailers begint voordeel te hebben bij de verbeteringen die werden aangebracht aan de modulaire bouw van zijn voertuigen, waardoor het de productie kon opdrijven. LAG Trailers, gespecialiseerd in de productie van kipbulkopleggers, wil de Franse markt opgaan. Het wist bovendien in België een grote slag te slaan met de bestelling door Katoen Natie van 59 kipbulkopleggers, waarin LAG marktleider is voor de Benelux.  De producent van kippers en zelflossers Stas, die zijn naam dankt aan het dorp van herkomst, Stassegem bij Kortrijk, bezit sinds 2001 een dochteronderneming in Doornik (Alutrailer), die in april 2019 door Digital Wallonia tot Factory of the future werd uitgeroepen. Zodra de klant zijn voertuig heeft geconfigureerd, volgen alle verdere stappen van het proces – tekeningen, bestelformulieren, werkinstructies en kwaliteitscontrole – automatisch. Doornik zal dan ook als model dienen voor de modernisering van de fabriek in Waregem. Geconsolideerd realiseert de groep (Juliann) een omzet van 120 miljoen euro (+15,9%).

Uitzonderlijk vervoer

Faymonville, dat gespecialiseerd is in diep-laders voor uitzonderlijk vervoer, breidde zijn activiteiten in Zuid-Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk uit met de overname in januari 2019 van Stürzer Heavy Trucks. Het familiebedrijf is in de Oostkantons gevestigd en is een authentieke en discrete multinational, met een technologisch centrum in het Groothertogdom Luxemburg, knowhow in automatisering, robotisering en afwerking in ons land, de bouw van chassis in Polen, de assemblage van wisselstukken in Rusland en ten slotte een site gespecialiseerd in de productie van zelfaandrijvende voertuigen in Italië. Het geheel realiseerde in 2018 een geconsolideerde omzet van 233 miljoen euro, een stijging met bijna 10%. Bij gebrek aan een opvolger werd de groep Van Egdom, die bestaat uit een half dozijn vennootschappen die samen een omzet van 35 miljoen euro realiseren, overgenomen door het Franse Capelle dat, met een geconsolideerde omzet van 256 miljoen euro, de ambitie koestert om de Europese nummer één in uitzonderlijk vervoer te worden. En er is nog een andere gigant in de maak: met de overname van Movianto zal EHDH met een omzet van rond het miljard euro – 600 voor EHDH, 400 voor Movianto – leider worden in de Europese farmaceutische logistiek. Met de overname van het Nederlandse Hoefnagels mag het Limburgse Essers (geconsolideerde omzet 679 miljoen) zich voortaan beschouwen als marktleider in de logistieke diensten voor de bouw binnen de Benelux.

Tien miljoen passagiers

Brussels Airlines vervoerde voor het eerst meer dan tien miljoen personen. Die sterke stijging van het aantal passagiers (+10,1%) kon hoofdzakelijk worden toegeschreven aan het vrijetijdsaanbod dat de maatschappij aanbood in samenwerking met Thomas Cook, dat later met grote tegenspoed te maken kreeg. Bij de constructeurs werd Asco, één van onze industriële parels die gespecialiseerd is in de productie van metalen onderdelen voor de luchtvaartindustrie, aan het Amerikaanse Spirit Aero Systems overgedragen. Sabca, onze oudste luchtvaartonder-neming, keert na heel wat wederwaardigheden weer naar België terug. Het Nederlandse Fokker Aerospace, dat zelf een dochter is van het Britse GKN, verkocht in eerste instantie zijn aandeel van 43,57% in het bedrijf aan Dassault Belgique Aviation, dat al voor 53,28% eigenaar was van Sabca. De rest van de aandelen zit op de beurs. Was dat een zuiver commerciële operatie of werd ze ingegeven door ontevredenheid over de keuze van ons land voor de F-35 in plaats van de Rafale? Het maakt weinig uit. Feit is dat de Franse groep, zodra ze voor 96,85% eigenaar was van Sabca, het bedrijf te koop zette. Aangezien er weinig kandidaten waren, namen Sabena Aerospace en de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) begin dit jaar samen de onderneming over. Sabena Aerospace is het vroeger Sabena Technics en werd in 2014 overgenomen van de Franse groep TAT door de Luikenaar Stéphane Burton, die vandaag meerderheidsaandeelhouder van de onderneming is.

Terug naar eigen land

In twintig jaar is het volume van goederen dat in Antwerpen wordt gelost en geladen verdubbeld tot 224 miljoen ton in 2018 en met een stijgende productiviteit in de afhandeling van containers – de kranen kunnen momenteel tot 45 bewegingen per uur uitvoeren. De alsmaar toenemende containeractiviteit was goed voor 56,61% van de handel. Het vervoer van vloeistoffen, dat sinds 2013 stagneert, is goed voor 32,25%. Bij de actoren is logistiek bedrijf Euroports deels opnieuw Belgisch geworden. Euroports ontstond uit de overname in 2006 van Westerlund en een jaar later van Manuport en exploiteert 34 terminals, waarvan 14 in ons land, waaronder de grootste onafhankelijke suikerterminal van Europa, die eind 2018 werd uitgebreid in het kader van de afschaffing van de quota. Euroports had drie investeringsfondsen als eigenaar en heeft als nieuwe aandeelhouder de Monegaskische groep Resources, die 53% van het kapitaal in handen heeft. De rest is in handen van de Vlaamse (PMV) en federale (FPIM) investeringsmaatschappijen.  Na die wissel in het aandeelhouderschap zal de groep haar maatschappelijke zetel en haar informaticadiensten van Amsterdam naar Antwerpen verhuizen.

In cijfers

Zeven ondernemingen op tien zagen hun omzet tegenover het vorige boekjaar stijgen. In onze vorige editie waren dat er acht. De nettowinst is dan weer bij 57% van de bedrijven in ons klassement gestegen, tegenover 51% een jaar eerder. Globaal steeg de winst met 13%. De werkgelegenheid nam met 7.800 arbeidsplaatsen toe en de eenheidskost per werknemer – 61.400 euro voor het jaar 2018 – steeg met 1.100 euro, wat het aandeel van de uitgaven voor personeel in de toegevoegde waarde voor de 2.000 ondernemingen in ons klassement van 53,9% naar 55,2% deed stijgen.

Dit artikel is verschenen in Top Transport, die beschikbaar is in pdf.

Interesse in een sectoranalyse?

De SectorTop is een analyse van de 50 grootste ondernemingen uit een specifieke sector. U krijgt rankings en grafieken voor 30 kerncijfers en ratio's op het vlak van rentabiliteit, solvabiliteit, liquiditeit en toegevoegde waarde. Nadien nemen we elk bedrijf afzonderlijk onder de loep, met de individuele trend per kerncijfer en mediaan van de sector. Info en bestellen

Terug
Inschrijven nieuwsbrief Uw advertentie in onze nieuwsbrief?
Infotheek
Nieuw Algemeen Reglement op elektrische installaties

Nieuw Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI) wordt op 1 juni van kracht
 

European comparison of electricity and natural gas prices

A European comparison of electricity and natural gas prices for residential, small professional and large industrial consumers
 

FAQ gevolgen van coronacrisis op aanvullende pensioenen

FAQ over de gevolgen van de coronacrisis op de aanvullende pensioenen

Wetstraat
Misbruik economische afhankelijkheid - onrechtmatige bedingen - oneerlijke marktpraktijken

Wet tot wijziging van de wet van 4 april 2019 houdende wijziging van het Wetboek van Economisch Recht met betrekking tot misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen - BS 29 mei, p. 38.497

Consumentenkrediet: hoe de crisis te doorstaan

Wet betreffende het consumentenkrediet, teneinde de kredietnemers van dergelijke kredieten te helpen de door het coronavirus veroorzaakte crisis te doorstaan - BS 29 mei, p. 38.498

Wijziging bepalingen betreffende inschrijving in KBO en uitstel solden

Wet tot wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van economisch recht wat de inschrijving in de KBO en uitstel van de solden betreft - BS 29 mei, p. 38.501