Vinden

Generatie Z verdient aantrekkelijke werkplek

Er is werk aan de winkel voor de facility managers. Klassieke kantoorconcepten zijn immers aan een forse update toe. Een fantastische werkplek wordt een belangrijk wapen in de oorlog om talent. (Laurenz Verledens)

Nee, kantoorgebouwen zijn nog niet overbodig. In theorie misschien wel. Technologisch zijn er nauwelijks nog drempels voor het thuis- of telewerken. Dus waarom nog elke dag de files trotseren als je gewapend met laptop en smartphone comfortabel en knus thuis kunt werken? Toch blijven bedrijven investeren in nieuwe kantoorgebouwen. Zoals PwC Belgium. Het adviesbureau neemt in 2022 zijn intrek in een gloednieuw hoofdkantoor aan de Culliganlaan in Diegem. Gevraagd naar de motivatie voor de investering in een nieuw Belgisch hoofdkantoor antwoordt Axel Smits, voorzitter van PwC in België: “Meer dan ooit willen mensen de flexibiliteit en autonomie om te kiezen hoe en wanneer ze werken. Met dit nieuwe kantoor willen we daarop een antwoord bieden.” Volgens PwC Belgium omarmt het kantoor nieuwe stijl dus flexibiliteit en autonomie.

Een zelfde geluid horen we bij onze andere gesprekspartners, Kim Verdonck, executive director van vastgoedadviseur CBRE, en Tom Palmaerts, trendwatcher en managing partner van Trendwolves. Eensgezind klinkt het ook dat het kantoor opnieuw belangrijker zal worden. De reden? De demografie. Tom Palmaerts merkt op dat een belangrijk deel van de babyboomers vandaag nog altijd actief zijn. Maken we een sprong van tien jaar, dan ziet het plaatje er helemaal anders uit. Een groot deel van die oudere populatie zal tegen 2030 uit de arbeidsmarkt stromen. Terwijl de instroom van jonge mensen veel kleiner zal zijn. “Er ontstaat dus een onoverbrugbaar verschil tussen in- en uitstroom”, stelt Tom Palmaerts. “Uit een studie van Agoria, de koepel van technologische bedrijven, blijkt dat er tegen 2030 meer dan 580.000 openstaande vacatures zullen zijn. Akkoord, technologie zal een deel van die jobs overbodig maken, maar de kloof zal groot blijven. Het gevolg: bedrijven krijgen het heel moeilijk om het juiste talent aan te trekken. Dan kan je als bedrijf een hoger loon aanbieden, maar het is wellicht interessanter om jonge mensen met alternatieve verhalen warm te maken om in jouw bedrijf te komen werken. Bijvoorbeeld met de claim dat je kantoor een fantastische plek is.”

Maar hoe zal die fantastische werkplek er dan uitzien? Samen met onze gesprekspartners vonden we vier werkpunten.

1. Flexibiliteit in functie van productiviteit

Nog meer dan vandaag zullen we in de toekomst loskomen van de vaste kantoorplek en rigide kantooruren. Tom Palmaerts: “Bij jonge mensen leeft heel hard de mentaliteit dat je van overal kunt werken. We noemen ze de global citizens. Jonge mensen gaan niet naar Barcelona om de Sagrada Familia te bezoeken, maar om daar gewoon een paar dagen te wonen, te leven en dus ook om van daaruit te werken.” “Onze medewerkers zijn vragende partij om hun werkdag flexibel in te delen”, stelt Axel Smits. “Wij ondersteunen ze daarin met technologie: met cloud-based toegang tot documenten, met teleconferencing,... Werken kan dus op kantoor, thuis, onderweg in een coworking space, bij de klant. We passen dat nu al toe en het wordt in de toekomst ongetwijfeld het nieuwe normaal.”

Het klassieke kantoor treedt dus als werklocatie in concurrentie met andere plekken. In die strijd kan het nog altijd een belangrijke troef uitspelen: het is een omgeving die specifiek gericht is op werken. Want de hippe koffiebar op de hoek is misschien wel een leuke plek om even de e-mails te checken, maar leent zich toch al veel minder voor een confidentieel telefoongesprek. En de alomtegenwoordige smartphone ondersteunt het werken op afstand, maar leidt ook heel vaak af. “Zich kunnen focussen wordt een heel belangrijke skillin de toekomst”, meent Tom Palmaerts. “En de kantoren van de toekomst zullen ons letterlijk ruimte moeten geven waar we ons kunnen focussen.”

PwC Belgium speelt daar op in door in het nieuwe kantoor voluit de kaart van Activity Based Workingte trekken. Axel Smits: “Het is een principe dat we nu al toepassen in enkele kantoren en waarbij we mensen de mogelijkheid geven om doorheen het gebouw een werkplek te kiezen in functie van de geplande activiteit: geconcentreerd werken, vergaderen, telefoneren, een informeel gesprek… “

Kim Verdonck merkt ook op dat kantoren de flexibiliteit zullen moeten bieden om te kunnen samenwerken op projecten met teams bestaande uit meerdere specialisten. “In de nabije toekomst wordt de samenwerking tussen interne en externe experts wellicht belangrijker. Dat vergt ook een flexibele set-up van je kantooromgeving. Want misschien moet je tijdelijk een team van extra mensen kunnen huisvesten. En je moet ook toelaten dat die optimaal kunnen samenwerken.”

2. Thuiskomen in het kantoor

Juist omdat het begrip werkplek heel flexibel en fluïde ingevuld zal worden, neemt ook de behoefte toe aan een fysieke plaats waar collega’s en teamleden elkaar kunnen ontmoeten. “Wij geloven heel sterk in de sociale cohesie van onze teams en daarvoor blijven kantoren een nuttige basis”, stelt Axel Smits. “Omdat onze mensen vaak onderweg zijn, willen we ze in onze kantoren een thuisgevoel geven.”

Ook Kim Verdonck meent dat het kantoor, en dan zeker het hoofdkantoor, vooral zal fungeren als een plek waar collega’s samenkomen. “Het moet daarom veel meer dan vandaag een erg uitnodigende plek zijn. De inrichting en de uitrusting moeten fantastisch zijn, zodat mensen graag naar kantoor komen. Een gastvrije plek dus. Het kantoor zal meer op een hotel beginnen lijken, althans qua beleving, diensten en faciliteiten.”

Tom Palmaerts verwijst eveneens naar de hotelsector. “Hotelkamers worden kleiner, maar het belang van de lobbyruimte neemt toe. De lobby wordt echt het hart van een hotel. Misschien moeten we op kantoor de individuele werkplekken wat kleiner maken ten voordele van de plekken waar je elkaar ontmoet, samen werkt, samen plezier maakt of mentale rust vindt.” Connectiviteit wordt volgens hem een sleutelbegrip. “Jonge mensen zijn het gewoon om digitaal te communiceren. Maar om tot diepgaande relaties te komen zijn fysieke ontmoetingen cruciaal. Het kantoor wordt de plek om connecties op te bouwen met collega’s. Dat wordt alleen maar belangrijker, ook omdat de eenzaamheid onder jonge mensen toeneemt. Nu al voelt meer dan de helft van de jongeren in België zich regelmatig eenzaam. Daarnaast wordt het kantoor ook een tool om jonge mensen te doen connecteren met de bedrijfscultuur. En die bedrijfscultuur is heel belangrijk voor onze goestingom te werken.”

3. Welzijn primeert

Axel Smits zet ‘meer focus op welzijn’ helemaal bovenaan in de trends die bepalend zullen zijn in de toekomstige werkplek. “Steeds meer studies wijzen op het verband tussen het welzijn en de betrokkenheid van medewerkers”, zegt hij. “Het is intussen ook gemeengoed dat gelukkige en gezonde mensen de productiviteit van bedrijven stimuleren.” Tom Palmaerts sluit zich daar bij aan en linkt één en ander ook aan de intrede van Generatie Z op de werkvloer sinds 2018. “Tegen 2030 zal het belang van Generatie Z op de arbeidsmarkt enorm toenemen”, zegt hij. “Die nieuwe lichting zal verdomd hard moeten werken. En waarschijnlijk ook heel lang. Welzijn op het werk wordt daarom prioritair. En het begrip welzijn moet je breed interpreteren. Het gaat van de maaltijden die je aanbiedt tot de luchtkwaliteit, het materiaalgebruik enzovoort. En zeker ook akoestiek, iets waar vandaag nog te weinig naar wordt gekeken. Welzijn gaat – zeker bij jonge mensen – ook samen met meer aandacht voor het milieu en het klimaat. Luchtverontreiniging associëren we nu nog vooral met de buitenlucht. Maar een gezonde lucht in de kantoorruimte wordt ongetwijfeld ook een aandachtspunt. Of een rekruteringsargument. Het lijkt me een geweldige troef als je als werkgever kunt uitpakken met het statement ‘ons kantoor is de gezondste plek van de stad’.”

Hoe zal PwC Belgium die aandacht voor welzijn vertalen in het nieuwe Brusselse hoofdkantoor? “Het ontwerp van onze nieuwe kantoorruimte is sterk mensgericht”, antwoordt Axel Smits. “De noden van onze medewerkers staan voorop. Zo voorzien we in het nieuwe gebouw een uitgebreide fitnessruimte, gezonde voeding in het bedrijfsrestaurant, maar ook ergonomisch verstelbare bureaus en een fijne plek waar mensen kunnen lunchen en/of netwerken.” En ook bij PwC Belgium klinkt het dat welzijn hand in hand zal gaan met duurzaamheid. “We zullen in het nieuwe gebouw de recentste en energievriendelijkste technieken gebruiken om het gebouw te verwarmen, te koelen en te verlichten”, zegt Axel Smits. “Duurzaamheid zal ook zichtbaar worden. Groen in de werkplek heeft zowel geestelijk als fysiek positieve effecten. Op bijna elke verdieping van ons gebouw komen er terrassen met bomen. De werkplek van de toekomst is allesbehalve kaal of steriel.” Hij benadrukt tot slot dat ‘voor een werkplek waarin iedereen zich goed voelt’, de rol van een facility manager cruciaal is. “Facility management weerspiegelt in grote mate de bedrijfscultuur.”

4. Slimme gebouwen en gepersonaliseerde diensten

De sensortechnologie is enorm in opmars en vindt ook zijn weg naar onze kantoorgebouwen, toestellen en installaties. De data die deze sensoren verzamelen zijn onontbeerlijk voor het slimmer maken van gebouwen. Ze laten toe om het energieverbruik, de luchtkwaliteit, de toegangscontrole, de schoonmaak enzovoort af te stemmen op het effectieve gebruik in het gebouw. In combinatie met artificiële intelligentie zullen die data ook leiden tot een meer gepersonaliseerde ervaring en werkomgeving. Denk aan een digitale assistent die een werkplek aanwijst die rekening houdt met de persoonlijke voorkeuren en agenda voor die dag. Volgens Kim Verdonck zal de facility manager van de toekomst hier een belangrijke rol in spelen. “De facility manager zal de drijvende kracht moeten zijn in het detecteren van het potentieel van die datastromen om vervolgens de vertaalslag te maken naar toepassingen die echt ondersteunend zijn voor de medewerkers.” 

Eveneens op het terrein van de facility manager voorziet Tom Palmaerts een koppeling van technologie aan gepersonaliseerde diensten en faciliteiten. Iets wat volgens de trendwatcher vooral jonge mensen – Generatie Z – sterk zal aanspreken. “Het wordt wel eens onderschat, maar jonge mensen zijn echt ook wel gevoelig voor luxe en statussymbolen”, zegt hij . “In de werkomgeving associëren we luxe en status nu nog vaak met een groot kantoor en een chique bedrijfswagen. Maar misschien is autobezit een oude manier van denken over luxe. Want wat ben je in de stad met een dikke wagen als je hem nergens kunt parkeren. Echte luxe is misschien dat je werkgever je toegang geeft tot een app waarmee je keuze hebt uit honderd verschillende auto’s. En dan kies je in de week voor een handig elektrisch wagentje en in het weekend misschien voor een blitse sportwagen.”

Kim Verdonck verwacht ook dat de komst van de 5G-technologie voor een doorbraak kan zorgen van het vanop afstand samenwerken. “Stilaan begint video conferencing een aanvaardbaar niveau te halen”, zegt hij. “Maar het blijft vaak nog een beetje onhandig en de gebruikservaring staat toch nog niet helemaal op punt. 5G in combinatie met bijvoorbeeld virtual reality zou video conferencing wel eens naar een heel ander niveau kunnen tillen. Waardoor opnieuw een aantal verplaatsingen overbodig worden. Dat laatste past ook in de duurzaamheidstrend.”

 

Dit artikel is verschenen in Top Bouw, die beschikbaar is in pdf.

Interesse in een sectoranalyse?

De SectorTop is een analyse van de 50 grootste ondernemingen uit een specifieke sector. U krijgt rankings en grafieken voor 30 kerncijfers en ratio's op het vlak van rentabiliteit, solvabiliteit, liquiditeit en toegevoegde waarde. Nadien nemen we elk bedrijf afzonderlijk onder de loep, met de individuele trend per kerncijfer en mediaan van de sector. Info en bestellen

Terug
Inschrijven nieuwsbrief Uw advertentie in onze nieuwsbrief?
Infotheek
Nieuw Algemeen Reglement op elektrische installaties

Nieuw Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI) wordt op 1 juni van kracht
 

European comparison of electricity and natural gas prices

A European comparison of electricity and natural gas prices for residential, small professional and large industrial consumers
 

FAQ gevolgen van coronacrisis op aanvullende pensioenen

FAQ over de gevolgen van de coronacrisis op de aanvullende pensioenen

Wetstraat
Misbruik economische afhankelijkheid - onrechtmatige bedingen - oneerlijke marktpraktijken

Wet tot wijziging van de wet van 4 april 2019 houdende wijziging van het Wetboek van Economisch Recht met betrekking tot misbruiken van economische afhankelijkheid, onrechtmatige bedingen en oneerlijke marktpraktijken tussen ondernemingen - BS 29 mei, p. 38.497

Consumentenkrediet: hoe de crisis te doorstaan

Wet betreffende het consumentenkrediet, teneinde de kredietnemers van dergelijke kredieten te helpen de door het coronavirus veroorzaakte crisis te doorstaan - BS 29 mei, p. 38.498

Wijziging bepalingen betreffende inschrijving in KBO en uitstel solden

Wet tot wijziging van sommige bepalingen van het Wetboek van economisch recht wat de inschrijving in de KBO en uitstel van de solden betreft - BS 29 mei, p. 38.501