E-commerce: wat gebeurt er met teruggestuurde producten?
De mogelijkheid om via het internet bestelde producten gratis terug te sturen, heeft tot afwijkend gedrag geleid. Zo bestellen heel wat mensen veel meer dan wat ze nodig hebben. Aangezien de teruggestuurde goederen doorgaans niet opnieuw kunnen worden verkocht, worden ze massaal vernietigd. Dat kost buitensporig veel.
Uit een recente Zweedse studie bleek dat vorig jaar in de Europese Unie naar schatting voor een totale waarde van 22 miljard euro aan kleding en elektronica is vernietigd. Hoe kunnen we een dergelijke verspilling indijken? Helpt het om de consument vaker te wijzen op de gevolgen van zijn gedrag en zijn keuzes?
Dat is in elk geval een eerste stap in de goede richting, zo meent Vooruit, dat ondernemingen wil verplichten om voortaan de consument niet alleen de nu al verplichte informatie over zijn herroepingsrecht te geven, maar ook informatie over wat er met de teruggestuurde producten gebeurt, zonder dat die gegevens onderdeel worden van de overeenkomst. Hoe verloopt de controle? Worden goederen vervolgens weer te koop aangeboden? Gebeurt dat op dezelfde manier? Welke handelingen zijn daarvoor nodig? Moeten ze bijvoorbeeld opnieuw verpakt worden? Worden bepaalde producten weggeschonken, gerecycleerd of vernietigd? Wat zijn de eventuele criteria? Worden de goederen naar het buitenland gestuurd? Enzovoort.
Lees meer