Digitaal wordt de regel, papier de uitzondering
Als de regering beslist om er vaart achter te zetten, gaat het snel. Het op 14 december ingediende wetsontwerp over de dematerialisatie van de relaties tussen de FOD Financiën, de burger, rechtspersonen en bepaalde derden is al goedgekeurd.
Daardoor wordt elektronische communicatie de regel. Ze wordt verplicht voor professionals en rechtspersonen en informatie-uitwisseling op papier wordt een uitzondering die nog uitsluitend voor natuurlijke personen kan. Professionele derden, zoals volmachthebbers, belastingadviseurs, advocaten, deurwaarders, curatoren, notarissen enzovoort worden geacht over voldoende ICT-middelen te beschikken.
Dat is ongetwijfeld het geval. Maar wat met de vele kleine vzw’s die in alle domeinen actief zijn? “Zelfs kleine vzw’s kunnen niet worden gelijkgesteld met natuurlijke personen zonder ICT-middelen”, zo menen de vicepremier en de minister van Financiën.
Dat is misschien wat te kort door de bocht. Lang niet alle vzw’s hebben het nodige computermateriaal. Als zij niet net als particulieren de keuze krijgen tussen communicatie via de digitale weg of op papier, wordt het gelijkheidsbeginsel dan niet geschonden?
Lees meer