Vinden

Terugblik-Top-Transport

Op 2 april werd de nieuwe Top Transport voorgesteld bij Addax Motors in Deerlijk.

Dit zijn de opvallendste conclusies van onze gastsprekers:

Als inleiding analyseert Burt Riské van Trends Business Information de evolutie van de transport- en logistieke sector. Ondanks het feit dat die op één sector na (de horeca) relatief het meeste faillissementen levert (424 in 2018), is er de voorbije 3 jaar een sterke nettogroei gerealiseerd in het aantal bedrijven (+546 in 2018). Meer dan 2.450 ondernemingen werden opgericht, voornamelijk koerierdiensten, en daar zit het snel groeiende e-commerce transport uiteraard voor iets tussen. Hij staat ook nog even stil bij de minder evidente signalen die een toekomstige faling voorspellen. Daaruit blijkt dat 40% van de gefailleerde ondernemingen in deze sector een incassohistoriek hadden. Waardevolle informatie die exclusief bij Trends Business Information te vinden is. Tot slot geeft Riské een ‘open doekje’ aan Wim Boydens, Gazelle-ambassadeur in West-Vlaanderen en beklemtoont hij dat de transportsector goed is voor meer dan 10% van alle Gazellen. Een zéér ruime oververtegenwoordiging dus.

Xavier Vanwynsberghe van Ziegler Belgium stelt de vraag of onze gasten geloven dat de Brexit er komt, of die hard dan wel zacht zal zijn en hoe het met 12 april als D-day zit. De meningen zijn verdeeld en alsof het toeval ermee gemoeid is, komt nog tijdens zijn presentatie het nieuws dat de Britse premier May voor uitstel tot 22 mei wil gaan. En hij had de titel van zijn presentatie al aangepast... Het land is verdeeld, het parlement in crisis. Hopelijk speelt naast het politieke ook het economische belang. Hoe bereid je je daar dan als organisatie op voor? Sowieso is niemand 100% Brexit proof en zijn er volgens Vanwynsberghe een aantal key elements om rekening mee te houden: real-time communicatie rond wat er gebeurt, gebruikmaken van verschillende gateways naar het VK, de nodige resources voorzien inzake uitrusting (opslag en trucks), personeel & IT en een volledige stop van de dienstverlening tijdens de overgangsperiode. De woorden douane en onzekerheid zullen nog een hele tijd over de lippen gaan. Het zal u trouwens niet verbazen dat de actualiteit ondertussen weeral bijgestuurd werd.

Zijn er nog zekerheden? Ja. Dat we ons transport in functie van het verkeersinfarct en de aandacht voor het klimaat anders zullen moeten organiseren bijvoorbeeld. Jérôme Lefebvre van host Addax Motors licht toe op welke manier zijn jonge onderneming dat doet vanuit het Blue Oak Business Centrum in Deerlijk, waar activiteiten rond IT, energie, automotive en leasing uitgerold worden. Hij licht toe voor welke uitdagingen en opportuniteiten we staan voor de felbesproken last mile delivery in smart cities, waarbij data en connectie absolute hoekstenen zijn. Addax speelt vanuit de visie dat mobiliteit een service wordt in op het model van transferhubs aan de randen van de stad, van waaruit kleinere voertuigen – op termijn geautomatiseerd – die laatste kilometers voor hun rekening nemen. Onze gasten krijgen nadien een rondleiding, zien hoe de elektrisch aangedreven lichte bedrijfsvoertuigen geproduceerd worden en laden nadien bij een lekkere hap ook hun netwerkbatterijen op.

Een aantal sfeerfoto's:

Collage-Launch-Transport-2019-1

Collage-Launch-Transport-2019-2

Trends Top Transport

De nieuwe Top Transport, vol cijfers en verhalen over de ondernemingen die de sector kleuren, is ook in pdf beschikbaar.

 

Banner_TRA19

Terug